17 Şubat 2011 Perşembe

Bahreyn’deki Durum Sanıldığından Ciddi


Tüm dünyanın gözü, Bahreyn’deki ayaklanmalarda. 13 Mart’ta sezonun açılış yarışına ev sahipliği yapacak olan ülke Formula 1 dünyası tarafından da dikkatle takip ediliyor. Gelişmeler çok parlak değil.

16 Şubat gecesi, polis ve askerlerin, protestoların merkezi olan İnci Meydanı’nda çadırlar kurarak nöbet bekleyen protestoculara güç kullanarak alanı terk etmeye zorlamalarının ardından 100’den fazladan yaralı ve 60 kişinin de kayıp olduğunu belirtiliyor.

Bahreyn’deki protestoları engellemek amacıyla ordunun başkent Manamar’daki kritik noktalara el koyduğu, protestoların yasaklandığı duyuruldu.

Asia GP2 serisinin bugün Bahreyn’de yapılması gereken yarışının, sağlık ekiplerinin piste ulaşamaması nedeniyle iptal edilmesi de ülkedeki durumun ciddiyetini gösteriyor. Asia GP2 serisi pilotlarından Addax’tan Guido Vander Garde twitter üzerinden yaptığı açıklamada“Dün Bahreyn’de durum gerçekten çok kötüydü. Çok fazla protestocu vardı. Otellerimizden çıkamadık” ifadelerini kullandı.

Formula 1 ekiplerinin 3-6 Mart’ta son sezon öncesi testleri ve 13 Mart’taki yarış için 2 Mart itibariyle ülkeye gitmeleri öngörülse de, hem GP’nin düzenleneceği pist hem de takım ve medya çalışanlarının otelleri, şu an ordu tarafından kapatılan Manamar kentinde.

Ayaklanmalar tamamen sona ermeden ordunun şehirden ayrılması beklenmiyor. Ordu ayrılmadan da Bahreyn GP’nin gerçekleşmesi zor görülüyor.

Bir başka konu ise, Bahreyn hükümetinin ayaklanmalar sırasında dünya medyasını ülkesinde istememe ihtimali. Yani ülke yönetiminin FIA’dan yarışı iptal etmesini ya da ertelemesini talep edebileceği konuşuluyor.

Sigorta şirketlerinin ve takım sponsorlarının yıldız pilotlar ve çalışanlar için güvenliğin yetersiz olması durumundaki riskleri kabul etmeyebileceği ifade ediliyor.

Bahreyn’deki yarışın iptali durumu, ülkelerin imzaladıkları sözleşmelerde FIA için “iptali kabul edilebilir bir gerekçe”. Yani herhangi bir cezai müeyyide uygulanmaz ancak iptal edildikten sonra aynı sezon içinde o ülkeye geri dönülmez.

Bernie Ecclestone ve Jean Todt, yaptıkları açıklamalarda karar vermek için acele etmeyeceklerini, öncelikle durumu kesin olarak değerlendirip daha sonra kararlarını açıklayacaklarını duyurdular.

FOTA’nın takım patronları ile Barcelona’daki testlerin ilk günü olan 18 Şubat Cuma günü bir toplantı yapması bekleniyor. 21 Şubat haftasının ilk günlerinde de nihai kararın açıklanacağı belirtiliyor.

Biz de yorumcularımıza sorduk ve konu ile ilgili hem bilgi hem de değerlendirmelerini aldık:

Serhan Acar

Formula 1 bir spor müsabakası olması dışında aynı zamanda eğlence. Karışık politik bir ortamda bulunan bir ülkede eğlence amaçlı bir organizasyon yapılması uygun olmayabilir. Dolayısıyla önümüzdeki 3 haftada durum bugünkü gibi devam ederse yarışın yapılması zor görünüyor.

İyi senaryo karmaşanın ortadan kalkmaması ve kraliyet ailesinin garanti verip yarışın yapılmasını sağlaması ki organizatörler arasında kraliyet ailesinin üyeleri var.

Böylesi politik bir karmaşa ortamı nedeniyle Formula 1 gibi üst düzey bir organizasyonun yapılamaması Bahreyn adına çok kötü bir reklam olacaktır.

Bu yüzden organizasyonun bizzat içinde yer alan kraliyet ailesinin yarışın yapılabilmesi için azami çaba göstereceğini öngörebiliriz

Eğer politik karmaşa sürer ve Bahreyn GP yapılamazsa, yarış bir başka ülkeye kaydırılamaz. Çünkü takımların malzemelerinin büyük çoğunluğu deniz yoluyla Bahreyn’e gönderildi bile. Yolda olan kargolar nedeniyle başka bir ülke çıkıp talip olsa bile malzemelerin taşınma ihtimali yok.

Öte yandan bir F1 yarışının hem prosedürler hem de organizasyonun büyüklüğü nedeniyle 3 haftada organize edilme imkanı yok. Eğer yarış Bahreyn’de yapılamazsa 2011 sezonu 19 yarış olarak ve Avustralya’da önceden planlandığı gibi 27 Mart’ta yapılır. Yani sezon 2 hafta geç başlar ve 1 yarış eksik düzenlenir.

3 Mart’ta Bahreyn’de yapılması öngörülen son sezon öncesi antrenmanının da iptal edilmesi söz konusu. Malzemelerin lojistiği gereği testlerin bir başka ülkede yapılması zor görülse de, Bahreyn’e mesafe olarak yakın olan Abu Dabi organizatörleri son testler için talip olduklarını açıkladılar. Mesafenin yakın olmasından dolayı bu bir ihtimal olsa da gerçekleşmesinin zor olduğunu söyleyebiliriz.


Metin Mete:

Bahreyn'deki problem Mısır sonrası Arap yarımadasında hükümetten memnun olmayan tüm ülkelerde oluşanla aynı. Formula 1'in dünya tarafından izlendiğini bildiklerinden göstericiler bunu kullanmak isteyeceklerdir. GP2 yarışının iptali sonrası testler de iptal olacaktır, çünkü 10 gün içinde gösteriler bitse bile risk devam eder. Testler için Abu Dabi uygun bir mekan. Orada da problem pistin yapısının aerodinamik testler için çok uygun olmaması. Bahreyn hızlı virajlarıyla uygun bir pistti.


Yarışın da olması için güvenlik önlemi alınması yeterli değil, Evet, pistte güvenlik sağlanır ama şehir, oteller, restaurantlar korunamaz. Şehirde her takımın öyle ya da böyle bir Halkla İlişkiler etkinliği oluyor, onlarda güvenlik sağlanamaz. Bu açıdan bana göre yapılacak en akıllıca şey vakit kaydetmeden yarışın Melbourne ile değiştirilmesi ve o zamana kadar hükümetin uzlaşma ortamı araması.


Milyonlarca dolar yatırım yapan ve en ufak detayları atlamayan Formula 1 takımlarının, bu şartlar altında garanti verilmediği sürece Bahreyn'e adım atmayacaklarını söylememe gerek yok sanırım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder